Read more: Membuat Readmore Otomatis di Blog | ALI BLOGGERS COMMUNITY

Mengenai Saya

Foto saya
saya bukanlah seorang lelaki yang sempurna dan aku sangat bnyk mempunyai kelemahan akan tetapi dengan beberapa kelebihanku aku tutupi kekurangan ku dengan kelebihanku yang aku punya

hikmah berwudhu

Sabtu, 14 April 2012

  
Hikmah Berwudlu:
1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah
ampunilah dosa mulut dan lidahku ini "
Penjelasan : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak
Berfaedah.

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah,
putihkanlah mukaku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini".
Penjelasan : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "Ya
Allah, berikanlah hisab-hisab ku di tangan kanan ku ini"
Penjelas an: Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan
kanan

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "Ya
Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiriku ini".
Penjelasan : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan
kiri

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,"Ya Allah,
lindungilah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan ArasyMu"
Penjelasan : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal
di atas kepala.

6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,"Ya
Allah,ampunilah dosa telinga ku ini"
Penjelasan : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah,
mendengar lagu- lagu berunsur maksiat.

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan."Ya
Allah, permudahkan-lah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
Penjelasan : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas
sekali.

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu Dengan,"YaAllah,
bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat
maksiat"
Penjelasan : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.

Pernah kita terfikir mengapa kita mengambil wudhu sedemikian



0 komentar:

Posting Komentar